
Slöjdhantverk: Malin – textilhantverk
Malin Tingström har alltid varit intresserad av att göra saker själv – på egen hand. Malin pluggar till slöjdlärare och arbetar extra i en historisk 1800-tals by som visar allmänheten hur det var att leva förr. Vi är med henne på hennes arbetsplats där Malin visar hur man till exempel gjorde garn förr i tiden. Malin berättar mer om sin syn på textilslöjd och om hur många ser på slöjd i dagens samhälle.
Undervisningen i Slöjd (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
• Utvecklade former av hantverkstekniker, till exempel gjutning, vävning och svarvning. Begrepp som används i samband med dessa.
• Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
• Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
• Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
Hantverksprogrammet (gymnasiet) examensmål enligt läroplan:
”Eleverna ska få förutsättningar att utvecklas inom yrket och bli väl förberedda inför framtida förändringar genom att lära sig materialens olika egenskaper, materialutveckling, tekniker och teknikutveckling, men också genom kunskaper om tradition och kulturarv.”
”Utbildningen ska också leda till att eleverna förstår hantverkarens roll i samhället…”