Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Lars är LOL

Amanda har sett fram emot att börja sexan och få bli fadder till en gullig förstaklassare. När hon istället får ansvar för Lars, som är ny i klassen och har Downs syndrom, blir allt svårt.

Kan hon bli kompis med Lars, som är rolig och annorlunda? Vad kommer kompisarna säga? Amanda faller för grupptrycket, och plötsligt har hon svikit både Lars och sig själv. Hur kan hon göra allt bra igen, och visa Lars att hon visst är hans vän, och ingen mobbare?

Artikelnummer
ETS5216
200,00 kr

Amanda har sett fram emot att få bli fadder till en gullig förstaklassare. Istället får hon ansvar för Lars, som är ny i klassen och har Downs syndrom.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Kropp och hälsa
- Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Att leva tillsammans
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med be­ty­del­se för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kropp och hälsa
- Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om rela­tioner, kärlek och ansvar.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.

- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

Samhällsresurser och fördelning
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Texter
- Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och öv­ri­ga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser männi­skors villkor och identitets- och livsfrågor.

Språkbruk
- Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grann­språken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kropp och hälsa
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om rela­tioner, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Texter
- Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser männi­skors villkor och identitets- och livsfrågor.

Språkbruk
- Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter. Fram­trädande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De natio­nella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in