Havets gnista
Lena växer upp vid kusten och kan allt om havet. När hon förlorar sin pappa och största förebild i en förlisning blir hon besatt av tanken att olyckan orsakats av ett sjömonster. Det blir hennes sätt att hantera sorgen och saknaden.
En berättelse full av magi, spänning, humor och vänskap. För vem har sagt att man inte kan ha ett äventyr bara för att man är ledsen?
Vann ECFA-priset (European Children’s Film Association Award) på BUFF Filmfestival.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kropp och hälsa
- Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kropp och hälsa
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
Samhällskunskap
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.