Gud finns, hennes namn är Petrunya

I den lilla nordmakedonska staden Stip är det tradition att prästen varje januari släpper ner ett stort träkors i floden. Hundratals män kastar sig efter korset och den som lyckas fånga det garanteras lycka och välgång.

Just detta år får Petrunya ett ryck och dyker ner i vattnet och lyckas ta korset före alla andra. Det är första gången en kvinna ger sig in i leken och reaktionerna är våldsamma. Men Petrunya står på sig. Hon har tagit korset och vägrar lämna det ifrån sig.

Artikelnummer
ETS5162
200,00 kr

I Nordmakedonien är det tradition att släppa ner ett stort träkors i floden. Just detta år får Petrunya ett ryck och dyker ner i vattnet och lyckas ta korset. Det är första gången en kvinna gör det...

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
• Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
• Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.
• Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
• Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt.
• Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.

 

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
• De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.

Centralt innehåll – Religionskunskap Gymnasiet:
• Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
• Olika människosyn och gudsuppfattningar inom och mellan religioner.
• Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet, sexualitet.
• Individers och gruppers identiteter och hur de kan formas i förhållande till religion och livsåskådning utifrån t.ex. skriftliga källor, traditioner och historiska och nutida händelser.
• Tolkning och analys av olika teorier och modeller inom normativ etik samt hur dessa kan tillämpas. Etiska och andra moraliska föreställningar om vad ett gott liv och ett gott samhälle kan vara.
• Analys av argument i etiska frågor med utgångspunkt i världsreligionerna, livsåskådningar och elevernas egna ställningstaganden.


Centralt innehåll – Samhällskunskap Gymnasiet:
• De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
• Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.