Europas delar: Södra Europa
I den här filmen ska vi lära oss om södra Europa och länderna Portugal, Spanien, Italien, Slovenien, Kroatien, Bosnien och Hercegovina, Serbien, Kosovo, Montenegro, Nordmakedonien, Albanien, Grekland och de mindre staterna Vatikanstaten, San Marino, Malta och Andorra. Vi går igenom regionens klimat, geografi och historia. Vi lär oss till exempel om varför Medelhavet är så salt, samt om de tre halvöarna Iberiska halvön, Apenninska halvön och Balkanhalvön. Sedan lär vi oss lite om varje land, som att skolbarnen på Malta får lära sig både maltesiska och engelska, och vi får reda på varför Makedonien bytte namn till Nordmakedonien år 2019.
En film som introducerar södra Europa för elever i främst mellanstadiet när de läser ämnena geografi och historia.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
https://create.kahoot.it/share/europas-delar-sodra-europa/989ee5f8-504a-4da7-a35a-192bec78f456
Kapitel:
Inledning (00:00–02:28)
Natur och klimat (02:29–04:23)
Historia, befolkning och resurser (04:24–07:10)
Länderna i södra Europa (07:11–16:48)
Sammanfattning (16:49–Slut)
“Jag gillar filmen, den är mycket informativ! Bra att filmen är uppdelad i olika kapitel. Filmen är pedagogiskt upplagd, t.ex. kartor inlagda tillsammans med bild, ord och begrepp.”
– Lärare, mellanstadiet
“Jag tyckte den var väldigt bra och man lärde sig mycket. Den var inte långtråkig, det beror nog på att man fick reda på lite roliga fakta.”
– Elev, åk 6
“Man ska titta på den här filmen för att man lär sig mycket om södra Europa!”
– Elev, åk 6
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Livsmiljöer
• De svenska, nordiska och övriga europeiska natur- och kulturlandskapen. Processen bakom samt deras utmärkande drag och utbredning.
• Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och fossila bränslen. Var på jorden olika resurser finns och vad de används till. Vattnets betydelse, dess fördelning och kretslopp.
• Fördelningen av Sveriges, Nordens och övriga Europas befolkning samt orsaker till fördelningen och konsekvenser av denna.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på övriga Europas länder samt viktigare öar, vatten, berg, regioner och orter.
Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Livsmiljöer
• Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
• Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Hur historia används och historiska begrepp
• Exempel på hur forntiden, medeltiden, 1500-talet, 1600-talet och 1700-talet kan avläsas i våra dagar genom traditioner, namn, språkliga uttryck, byggnader, städer och gränser.