
Nanoteknik – vad är det?
Vad innebär nanoteknik egentligen och hur används nanotekniken idag? I filmen träffar vi flera experter på området som förklarar och visar. Vi får bland annat veta vad som händer med material på nanonivå, vilken utrustning som används och hur nanotekniken kan användas i framtiden.
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om bland annat arbetsmetoder och innovationer inom alla NO-ämnen samt teknik.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/1890km-nanoteknik-vad-ar-det/c5ffb9f1-9abf-4cc2-b6d6-1f0ea0aef5dc
Citat:
“Intressant sammanfattning av nanoteknik och vad den kan användas till. Bra att många konkreta exempel på hur man kan använda nanoteknik togs upp. Tycker filmen är ett intressant inslag om framtida forskning och hållbar utveckling, vilket går att få in i undervisningen kopplat till läromålen. Finns också specifika läromål som kan kopplas direkt till filmen.”
– NO-lärare, högstadiet
Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Kropp och hälsa
- Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, motion, stress och beroendeframkallande medel samt hur hälsoproblem kan begränsas på individ- och samhällsnivå.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Fysiken i naturen och samhället
- Partikelmodell av materiens egenskaper samt fasövergångar, tryck, volym, densitet och temperatur.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Sambandet mellan undersökningar av fysikaliska fenomen och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De fysikaliska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
- Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
- Utveckling av produkter och material, till exempel läkemedel, funktionskläder och batterier.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Sambandet mellan kemiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De kemiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
Teknik (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
6. Kunskaper om hur teknik har utvecklats och utvecklas i samspel med det omgivande samhället samt kunskaper om befintlig teknik och aktuell teknikutveckling.
Fysik (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om fysikens begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
4. Kunskaper om fysikens betydelse för individ och samhälle.
Kemi (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
4. Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle.
Biologi (ur ämnets syfte)
Undervisningen i ämnet biologi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om biologins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
4. Kunskaper om biologins betydelse för individ och samhälle.