Milleniemålen

Världens länder enades år 2000 om åtta mål för att minska fattigdomen i världen till 2015. Det här programmet handlar om dessa åtta mål, som kallas för millenniemålen.

Programmet reder ut vad millenniemålen är, vad det skulle innebära för kampen mot världsfattigdomen om målen nåddes och om det fortfarande är möjligt att nå målen.

I filmen intervjuas även svenska ungdomar och Monica Lorensson från FN:s utvecklingsprogram UNDP:s kontor i Sverige.

Artikelnummer
KMEDIA1224
200,00 kr
Programmet redogör för FN:s åtta Millenniemål som ska vara uppfyllda till 2015, vilka de är och vad de har för syfte. Vad innebär millenniemålen för kampen mot världsfattigdomen?

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

• De mänskliga rättigheterna inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Deras innebörd och betydelse samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag.
• Olika organisationers arbete för att främja mänskliga rättigheter.
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
• Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld.
• Skillnader mellan människors ekonomiska resurser, makt och inflytande beroende på kön, etnicitet och socioekonomisk bakgrund. Sambanden mellan socioekonomisk bakgrund, utbildning, boende och välfärd. Begreppen jämlikhet och jämställdhet.
• Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

1. Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.
2. Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.