Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

trailer
Språk- & textversioner
trailer

Korrespondenterna: Nybyggarna

Korrespondenterna tar upp globala frågor genom människors berättelser. Ett reportagemagasin som med lust, nyfikenhet och engagemang skildrar sammanhang i världen med ett personligt berättande.

Det finns två sidor av Somalia. I den oroliga södra delen är entreprenörer och soldater fast beslutna att bygga en nation trots krig och terror. I norra Somaliland råder fred och folket samarbetar med knappa resurser för att bygga en egen självständig nation – men stödet från omvärlden är minimalt.

Artikelnummer
ETS5122
200,00 kr

I den södra delen av Somalia lever människor i krig och terror, men i norra Somaliland råder fred och man samarbetar för att bygga en självständig nation – men stödet från omvärlden är minimalt.

LÄROPLANSMÅL – Lgr11
Ur det centrala innehållet – Samhällskunskap 7-9
Rättigheter och rättsskipning
• Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.
• Demokratiska fri- och rättigheter samt skyldigheter för medborgare i demokratiska samhällen. Etiska och demokratiska dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter.

Beslutsfattande och politiska idéer
• Några olika stats- och styrelseskick i världen.
• Aktuella samhällsfrågor, hotbilder och konflikter i Sverige och världen. FN:s syfte och huvudsakliga uppdrag, andra former av internationell konflikthantering och folkrätten i väpnade konflikter.
• Individers och gruppers möjligheter att påverka beslut och samhällsutveckling samt hur man inom ramen för den demokratiska processen kan påverka beslut.

Eleverna ska i Samhällskunskap ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv,
• analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
• uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
• söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet, och
• reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.