
Kalla mig Lucia
Alla har med sig något i bagaget när familjen samlas för att tillbringa sommaren tillsammans på den baskiska landsbygden: komplicerade föräldrarelationer, ouppklarade konflikter, delade meningar om barnuppfostran och en förestående skilsmässa.
Åttaåriga Aitor som alla tror är en pojke, är själv helt säker på att det inte stämmer. Ingen lyssnar utom den tålmodiga och förstående gammelmostern Lourdes som uppmuntrar Aitor att ge sig själv ett namn som passar bättre.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kropp och hälsa
- Människans pubertet, reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek och ansvar.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.
Samhällsresurser och fördelning
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i olika delar av världen.
Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Undervisningen i spanska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Lyssna och läsa – reception
- Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
- Enkla dialoger och samtal.
- Sånger och ramsor.
- Enkla meddelanden och enkel information.
- Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
- Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade källor av olika slag, till exempel för att hitta klockslag, platser och namn.
- Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal samt sambandet mellan skrift och uttal.
- Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kropp och hälsa
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
Undervisningen i spanska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och händelser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och områden där språket används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Målspråkets utbredning i världen.
Lyssna och läsa – reception
- Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
- Dialoger, samtal och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form.
Undervisningen i Samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll:
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
Undervisningen i Moderna språk ska behandla följande centrala innehåll:
Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
- Åsikter och känslor.
- Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Reception
- Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
- Dialoger och samtal.
- Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.