Historiebruk
Historiebruk har fått en viktig roll i läroplanen. Men vad är det egentligen? I filmen träffar vi experter och får se tydliga exempel på olika typer av historiebruk. Vi lär oss till exempel om kommersiellt historiebruk och får veta varför flera perspektiv av en händelse är så viktigt. Hur använder Putin historiebruk? Hur förändras vår syn på historien beroende på vilken tidsperiod vi själva lever i? Det tittar vi närmare på.
“Imponerande bra. Ytterst tydligt. Bravo!”
– Historielärare, högstadiet
“Jag tycker att filmen var väldigt bra och undervisande. Den förklarar tydligt de olika varianterna av historiebruk så att man förstår. Jag tycker också att den var underhållande och höll mig intresserad under hela filmens gång.“
– Elev, årskurs 8
“Jag tyckte att filmen om historiebruk var väldigt välgjord och bra filmad. Detta gjorde att man tog in fakta om olika sorters historiebruk bättre. Den var bra upplagd med tydlig genomgående struktur.”
– Elev, årskurs 8
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Analys av historiebruk kopplat till någon tidsperiod, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa eller stärka nationella identiteter.
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur olika aktörer använder historia för att skapa opinion eller legitimera makt.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
Undervisningen i kursen Historia 1a1 ska behandla följande innehåll
- Hur individer och grupper använt historia i samband med aktuella konflikter och samarbetssträvanden.