
Fäbodkulturen och kulning
Förr var det vanligt att kvinnor och flickor tog med sig gårdens djur och gav sig ut i skogen om sommaren. De kom inte tillbaka förrän till hösten. I skogen fanns fäboden där djuren och människorna levde mycket nära varandra. Djuren betade fritt i skogen om dagarna och kulning användes som ett sätt att kalla in dem. Men vad innebär fäbodkulturen och vad är kulning?
Det här är en film för elever i mellanstadiet när de läser om bland annat musikens sammanhang och funktioner i ämnet musik samt hur livet på landet kunde se ut förr i Sverige i ämnet historia.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
Citat:
"Jag tänker att det finns ett skriande behov från grundskolan av bra material som hanterar det centrala innehållet (och betygskriteriet) som handlar om musikens plats i samhället under både nutid och dåtid.”
– Musiklärare, mellanstadiet
Undervisningen i musik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Musicerande och musikskapande
- Sång, melodispel och ackompanjemang i olika genrer, unisont och i stämmor.
Musikens verktyg
- Rösten och hur den kan varieras och användas musikaliskt i olika vokala uttryck, till exempel sång, jojk och rap.
Musikens sammanhang och funktioner
- Musikens påverkan på och betydelse för människa och samhälle. Hur musik kan uppfattas och användas i vardagliga och högtidliga sammanhang.
- Musikaliska karaktärsdrag i konstmusik, folkmusik och populärmusik från olika kulturer.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män under tidsperioden.
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.