En film om Ergonomi

Människans kropp är gjord för rörelse och belastning. Utan fysisk aktivitet fungerar vi dåligt. Men det behövs en lagom blandning av rörelse, belastning och återhämtning för att underhålla kroppens funktioner och få en gynnsam belastning.

I denna film lär vi oss om ergonomi – ett bra sätt att skydda sig mot framtida skador, få en bättre hälsa och bli effektivare i sitt arbete. Vi träffar ergonomer, sjukgymnaster och naprapater, pratar med unga personer som fått besvär, samt visar hur du sitter, lyfter och arbetar på rätt sätt för att undvika skador och besvär.

Filmen fokuserar på belastningsergonomi och tar även upp hur man kan få problem genom att sitta alltför länge och fel framför en surfplatta, smartphone eller dator. Filmen visar även hur en datorarbetsplats kan se ut.

”Bra och lärorik. Bra med konkreta och varierade exempel (allra helst med unga personer). Bra sammanfattning och råd.”
– Ergonom, Uppsala

Kapitel:
- Inledning
- Vad är ergonomi?
- Riskfaktorer i arbetet
- Besvär och skador
- Datorarbetsplats
- Arbetsmiljö - lagar och regler
- Sammanfattning

Artikelnummer
KMEDIA1530
200,00 kr

Den här filmen lär oss om ergonomi. Hur ska man blanda rörelse, belastning och vila för att undvika skador? Hur ska man sitta vid datorn eller arbeta med tunga lyft? Det tar vi reda på i denna film.

Idrott och hälsa (grundskolan)
• Arbetsställningar och belastning till exempel vid fysiska aktiviteter och förebyggande av skador, genom till exempel allsidig träning.
Slöjd (grundskolan)
• Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.

Idrott och hälsa (gymnasiet)
• Kunskaper om de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer och att bedöma hur miljöer ergonomiskt kan anpassas till människan.
• Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.

Examensmål för Bygg- och anläggningsprogrammet (gymnasiet):
• Arbetet ska genomföras på ett ergonomiskt, hälsosamt och säkert sätt för att förebygga förslitningar och andra arbetsskador.
Examensmål för Vård- och omsorgsprogrammet (gymnasiet):
• Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.