Att leva med ångest: I skuggan av oron
En personlig, animerad kortfilm. Om mörkret (gestaltat i skepnad av en svart olycksfågel) som inte släpper taget, i en värld som ser ut och känns väldigt annorlunda när man inte mår bra. Om katastroftankarna som vägrar släppa taget, och om att bara vilja krypa in under täcket och gömma sig för världen. Men det är också en film om att bli sedd, och att finna tröst i att man aldrig är ensam.
Filmen visades på många filmfestivaler 2016 och 2017. I skuggan av oron blev nominerad till priser som Tempo Short Award 2016 samt Pixel Talent Award 2016.
”Man ska titta på den här filmen för att den hjälper människor att förstå hur de med ångest känner. Den hjälper människor med ångest att inse att det finns hopp.” – elev, klass 9
”En bra film som förklarar ångest och speglar hur det kan kännas. T.ex. att det är som ett mörker eller en tyngd.” – elev, klass 9
”Tankeväckande film.” – Elev, klass 9
”Man ska titta på den här filmen för att skaffa sig en förståelse om att även fast en människa ser glad ut på utsidan stämmer det inte alltid överens med insidan.” – elev, klass 9
”Jag tyckte den beskrev bra hur den med ångest kan känna sig.” – elev, klass 9
”Jag tyckte den var bra, man fick lite känslan hur de med ångest känner sig.” – elev, klass 9
Undervisningen i Biologi (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
Undervisningen i Bild (högstadiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
Undervisningen i Samhällskunskap 1a1 (gymnasiet) ska behandla följande innehåll enligt läroplan
• Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
Examensmål i Vård- och omsorgsprogrammet (gymnasiet)
”Utbildningen ska därför utveckla elevernas kunskaper om människan i olika åldrar ur biologiska, psykologiska, sociala, kulturella och existentiella aspekter vid hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. I yrkesutövningen kombineras kunskaper från olika ämnesområden som medicin, pedagogik, sociologi, psykologi och vårdvetenskap.”