Varför bor vi där vi bor?
Förr var det naturen och vädret som bestämde var vi bodde. Där det gick att odla, jaga och fiska var bra platser att bo på, eftersom det var lätt att få tag på mat där. Idag kan vi bo nästan var som helst!
Vi tar reda på hur det kommer sig att det finns platser där många bor, där få bor och där ingen bor. Vad betyder tätort? Vad är en glesbygd och hur skulle det se ut om man försökte bo på toppen av Kebnekaise?
Det här är en film för elever i lågstadiet när de läser om rumsliga förutsättningar i natur och miljö i ämnet geografi.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/varfor-bor-vi-dar-vi-bor-sol7616/04318bde-32a9-4ca7-9b17-5fdcab5d2c8f
Kapitel:
Inledning (00:00–01:16)
Där många bor (01:17–03:26)
Där få bor (03:27–05:16)
Där ingen bor (05:17–07:06)
Sammanfattning (07:07–Slut)
“Den var pedagogisk då den var enkel, den var färgglad och att ord poppade upp ibland. Lätt att diskutera vidare efter att man sett den.”
– SO-lärare, lågstadiet
Förskoleklass, centralt innehåll
Natur, teknik och samhälle
- Naturen och människors levnadsvillkor på hemorten och andra platser under olika tider, utifrån elevernas erfarenheter och intressen.
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1−3
Att leva i världen
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt förändrade levnadsvillkor i samband med övergången till jordbruk.
- Rumsliga förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.