Terrorbalans – hotet från kärnvapen
Terrorbalans – av latinets "terror" som betyder skräck, ångest och "terreo", skrämma.
(Källa: NE)
När konflikter uppstår mellan stormakter och länder, så talar man ibland om terrorbalans. För att förstå vad det är så behöver vi gå tillbaka i historien…
Utbildningsklippet förklarar begreppet terrorbalans och vad det innebär. Vi undersöker bland annat kapprustningen mellan USA och Sovjetunionen under Kalla kriget. Du får lära dig om FN:s icke-spridningsavtal (NPT) samt FN:s konvention om kärnvapenförbud (TPNW). Vi tittar också på vilka de största skillnaderna mellan strategiska och taktiska kärnvapen är.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i november 2022 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Lärarhandledning
- Manus
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Europeisk nationalism, imperialism och framväxten av olika former av demokrati och diktatur.
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser.
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Kalla krigets konflikter samt nya maktförhållanden och utmaningar i världen efter det kalla krigets slut.
Historia 1a1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, resursfördelning och ökat välstånd, internationellt samarbete, mänskliga rättigheter, jämställdhet, kolonialism, diktaturer, folkmord och konflikter.