Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Scrapper

Trots att hon bara är tolv år klarar Georgie sig helt själv genom att sno cyklar med sin bäste vän Ali. Hemma i lägenheten bygger hon en hemlig värld, med spindlarna som enda sällskap. Efter att hennes mamma gått bort i cancer och pappan passat på att sticka iväg, har Georgie blivit något av en expert på att manipulera alla vuxna som ständigt dyker upp och stör. När pappan plötsligt kommer tillbaka försöker hon köra samma tricks med honom, men det visar sig att de har mer gemensamt än bara sitt DNA.

Artikelnummer
ETS5215
200,00 kr

Georgie är 12 år och klarar sig själv genom att sno cyklar med vännen Ali. Hon manipulerar vuxna efter att mamman dött och pappan stuckit. När pappan återvänder inser de att de har mer gemensamt.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.
- Sociala skyddsnät för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället.

Samhällsresurser och fördelning
- Exempel på skilda ekonomiska och sociala villkor för barn, i Sverige och i oli­ka delar av världen.

Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.

Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Kommunikationens innehåll
- Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
- Vardagliga situationer, intressen, personer, platser, aktiviteter och hän­del­ser.
- Åsikter, känslor och erfarenheter.
- Vardagsliv, levnadssätt och sociala relationer i olika sammanhang och om­rå­den där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelskans utbredning i världen.

Lyssna och läsa – reception
- Tydligt talad engelska och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier.
- Dialoger, samtal och intervjuer.
- Berättelser och annan fiktion för barn och unga, även i talad eller dramatiserad form.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Kommunikationens innehåll
- Aktuella och för eleven bekanta ämnesområden.
- Vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelseförlopp.
- Åsikter, känslor, erfarenheter och framtidsplaner samt relationer och etiska frågor.
- Levnadsvillkor, traditioner, sociala relationer och kulturella företeelser i oli­ka sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.

Lyssna och läsa – reception
- Talad engelska, även med inslag av regional och sociolektal variation, och tex­ter, från olika medier.
- Talad engelska och texter som är instruerande, informerande, beskrivande, be­rättande, diskuterande, argumenterande och kontaktskapande – varje slag för sig eller i olika kombinationer – till exempel samtal, intervjuer, ny­he­ter, reportage och tidningsartiklar.
- Skönlitteratur och annan fiktion, även i talad och filmatiserad form.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in