Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Reality

Den 3 juni 2017 kommer 25-åringen Reality Winner hem från sina ärenden och hittar två FBI-agenter utanför sitt hem. De påbörjar ett kryptiskt förhör om hennes tid i det amerikanska flygvapnet och jobbet som översättare för NSA. Realitys liv börjar sakta nystas upp. Var hon skyldig för läckan av ett hemlighetsstämplat dokument om Rysslands inblandning i det amerikanska valet 2016?

En rafflande film med dialog tagen direkt från FBIs förhörsprotokoll. En osannolik och sann historia om den första visselblåsaren under Trump-eran.

Artikelnummer
ETS5217
200,00 kr

Reality är baserad på en sann historia om den första visselblåsaren under Trump-eran.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Rättigheter och rättsskipning
- Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exem­pel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
- Rättssystemet i Sverige och principer för rättssäkerhet. Möjliga orsaker till och konsekvenser av olika typer av kriminalitet, till exempel korruption, våldsbrott, sexualbrott och hedersrelaterat våld och förtryck. Krimi­nal­vår­dens uppgifter.

Information och kommunikation
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.

Granskning av samhällsfrågor
- Lokala, nationella och globala samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör sam­hälls­frågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik.
- De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
- Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka.
-Det nutida samhällets politiska utveckling utifrån historiska ideologiska villkor, till exempel mänskliga rättigheter, nationalism, kolonialism och jämställdhet, i relation till maktfördelning och ekonomiska villkor. Frågor om aktörens handlingsfrihet kontra strukturella villkor.
- Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Källhänvisning enligt vanliga system.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in