Support och vanliga frågor

Nedan hittar du svar på många av de frågor som vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga eller ditt problem kan du även kontakta oss på support@kunskapsmediagroup.se.

Vi förlänger vårt provabonnemang!

Under rådande pandemi ser vi ett starkt ökat behov av distansundervisning för skolor som saknar en fungerande AV-Mediacentral. Därför förlänger vi tills vidare utvärderingstiden för vårt kostnadsfria provabonnemang till 30 dagar. Du ansöker här.

Att bli ny användare

Det finns tre sätt att börja använda vår streamingtjänst!

  1. Din arbetsplats ingår ett abonnemangsavtal med oss. Då kan du som användare ansöka om ett abonnemangskonto.
  2. Du skapar ett hyrkonto där du kan hyra enskilda filmer från oss.
  3. Du skapar ett provabonnemang där du kan utvärdera tjänsten i 14 dagar.

Du kan läsa mer om de tre sätten nedan.

 

Har din arbetsplats ett avtal med oss?

Om din skola eller kommun har ett abonnemangsavtal med oss kan du enkelt skapa ett personligt abonnemangskonto här på webbsidan och börja använda vår tjänst! Det du behöver veta i förhand är vilken avtalsreferens ni har. Avtalsreferensen är en kod med bokstäver och siffror som är unikt för just ert avtal.

Klicka på Logga in/Skapa konto uppe till höger. Hitta rubriken Skapa konto – abonnemang och klicka på knappen Skapa konto.

Fyll i de uppgifter som efterfrågas, glöm inte avtalsreferensen. Kom ihåg att använda din arbetsplats e-postadress. Om du använder en privat e-postadress kommer du inte att bli godkänd som användare. Vi aktiverar normalt ditt användarkonto inom två arbetsdagar, ofta snabbare.

 

Hyr film hos oss

För att kunna hyra film hos oss behöver du vara en lärare eller på annat sätt arbeta inom utbildning/skola. Tyvärr kan inte privatpersoner eller elever hyra film.

Läs mer om hur du hyr film under Om tjänsten/Så hyr du film hos oss.

 

Utvärdera vår tjänst i 14 dagar - provabonnemang

Klicka på Logga in/Skapa konto och sedan på Ansök om provabonnemang. Fyll i de uppgifter som efterfrågas. Du måste vara lärare eller arbeta inom skola för att få ett provabonnemang (elever och privatpersoner är inte tillåtna att ha provabonnemang).

Kom ihåg att använda din arbetsplats e-postadress när du fyller i ansökan. Om du använder en privat e-postadress (t.ex. Gmail eller Hotmail) kommer du inte att bli godkänd som användare. Du får snart e-post som ber dig svara på ytterligare uppgifter*). När dessa uppgifter är granskade av oss, kan ditt användarkonto bli godkänt. Du har då möjlighet att utvärdera vår tjänst utan kostnad i 14 dagar.

Efter att din provperiod på 14 dagar har gått ut övergår ditt provabonnemang automatiskt till ett hyrkonto, då kan du hyra enskilda filmer av oss. För att hyra film loggar du in som vanligt med dina uppgifter. Läs mer om hur du hyr film under Om tjänsten/Så hyr du film hos oss.

*) Innan ditt provabonnemang kan godkännas kommer vi att begära uppgifter om en faktureringsadress. Men observera att ingenting kommer att faktureras, provabonnemanget är kostnadsfritt. 

 

Från provabonnemang till abonnemangskonto

Om du tidigare har haft ett provabonnemang hos oss kommer du inte att kunna ansöka om ett nytt användarkonto med samma e-postadress. Ditt provabonnemang har efter 14 dagar automatiskt blivit till ett hyrkonto, där du istället kan hyra enskilda filmer. Så om din arbetsplats ingått avtal hos oss och du nu vill ha ett nytt användarkonto under det avtalet, behöver du kontakta oss så hjälper vi dig.

Kontakta oss på info@kunskapsmediagroup.se eller ring oss på 08–545 634 60.

 

Från provabonnemang till hyrkonto

Vill du istället för ett provabonnemang ha ett hyrkonto behöver du inte göra någonting. Efter att din provperiod på 14 dagar har gått ut övergår ditt provabonnemang automatiskt till ett hyrkonto. För att hyra film loggar du in som vanligt med dina uppgifter.

Läs mer om hur du hyr film under Om tjänsten/Så hyr du film hos oss.

 

Vanliga frågor

 Varför får jag inte någon e-post om att jag ska bekräfta min e-postadress?

Det finns några vanliga anledningar till att du inte får e-post från systemet. De vanligaste anledningarna är att:

  • e-postadressen är felaktigt ifylld, t.ex. ett stavfel när du fyllt i formuläret,
  • du sitter bakom en brandvägg som inte tillåter vår e-post att komma fram till dig,
  • e-posten har hamnat i din skräppost.

Kontrollera gärna din skräppost först. Om du inte hittar någon e-post där; kontakta oss så hjälper vi dig! support@kunskapsmediagroup.se

 

Jag vet inte vilken avtalsreferens jag ska ange?

Den som tecknade avtalet, till exempel din rektor, har fått den informationen från oss för att kunna vidarebefordra till dig som medarbetare. Vi lämnar inte ut avtalsreferensen direkt till dig som ansöker, du behöver veta referensen för att kunna ansöka om abonnemangskonto.

 

Varför behöver ni ha fakturerings- och leveransinformation när jag ansöker om provabonnemang?

Informationen vi ber om intygar att du är en seriös användare som vill utvärdera tjänsten inför ett tecknande av abonnemang. Informationen kommer inte att användas på något otillbörligt sätt eller skickas vidare till någon obehörig part. Vi kommer inte heller att skicka någon faktura. När du blivit godkänd är ditt provabonnemang aktivt i 14 dagar.

Efter att din provperiod på 14 dagar har gått ut övergår ditt provabonnemang automatiskt till ett hyrkonto, då kan du hyra enskilda filmer från oss. För att hyra film loggar du in som vanligt med dina uppgifter. Läs mer om hur du hyr film under Om tjänsten/Så hyr du film hos oss.

 

Hur länge måste jag vänta för att bli godkänd som användare?

När du har skickat in din ansökan går vi igenom den manuellt innan den godkänns. Det kan ta upp till två arbetsdagar, ofta snabbare. Om det är helgdag eller kväll godkänns inga konton. Är det väldigt brådskande kan du kontakta vår support, eller ring oss på 08–545 634 60, under arbetstid, så hjälper vi dig!

 

Jag har glömt mitt lösenord!

Klicka på Logga in/Skapa konto uppe till höger. Under rubriken Logga in klickar du på texten där det står Glömt ditt lösenord? Fyll i den e-postadress som du angav när du ansökte om kontot. Om du har ett användarkonto hos oss under den e-postadressen, kommer du att få e-post från systemet som förklarar hur du fortsätter.

 

Jag är inloggad men vill byta lösenord

När du är inloggad kan du gå in under Mitt konto högst uppe till höger. Klicka på fliken Kontoinformation till vänster och klicka i alternativet Byt lösenord. Då får du fram fler fält där du fyller i ditt nuvarande lösenord och sedan ditt nya lösenord. Klicka på Spara.

 

Varför kan jag inte titta på film?

Kontrollera först att du är inloggad.
Är du inloggad och ändå inte kan titta på film, testa att använda en annan webbläsare.
Observera att om du har ett hyrkonto kan du inte titta på en film om du inte först hyr filmen.
Läs mer om hur du hyr film under Om tjänsten/Så hyr du film hos oss.

Har du fortfarande problem? Kontakta vår support så hjälper vi dig! support@kunskapsmediagroup.se

 

Fler frågor eller tekniska problem?

Kontakta oss på support@kunskapsmediagroup.se.

 

Har du frågor om Skolfederationen?

Kontakta oss på info@kunskapsmediagroup.se.