Okända kvinnor: Nellie Bly
Historien är full av exempel på kvinnor som förblivit okända, trots att de gjort fantastiska saker! Det är dags att ge några av dem upprättelse – och på ett humoristiskt sätt väcka tankar kring hur det kunnat bli så här…
Amerikanskan Nellie Bly började arbeta som undersökande journalist runt år 1890. Utbildningsklippet berättar om hennes nyskapande och ofta riskfyllda reportage. Kanske inspirerade hon även en annan journalist i början av 1900-talet, svenskan Ester Blenda Nordström?
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i juli 2024 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
- Lärarhandledning
- Manus
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid
- Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
- Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring levnadsvillkor, migration och makt.
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier.
- Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och påverka våra föreställningar om framtiden.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.
Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Läsa och skriva
- Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Undervisningen i Samhällskunskap 1b ska behandla följande centrala innehåll:
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.