Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Okända kvinnor: Donna Strickland

Historien är full av exempel på kvinnor som förblivit okända, trots att de gjort fantastiska saker! Det är dags att ge några av dem upprättelse – och på ett humoristiskt sätt väcka tankar kring hur det kunnat bli så här…

Donna Strickland belönades med Nobelpriset i fysik år 2018. Utbildningsklippet väcker diskussioner om hur det kommer sig att det krävdes ett Nobelpris innan kunskapen om hennes verk och prestationer kunde spridas till allmänheten.

Till detta utbildningsklipp finns:

  • Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper) Vi har i juli 2024 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
  • Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
  • Klippkoll lärarinfo (facit quiz samt Kahoot!-länk)
  • Lärarhandledning
  • Manus
Artikelnummer
EDU991299
0,00 kr

I det här animerade utbildningsklippet berättar vi historien om Nobelpristagaren Donna Strickland och den saknade Wikipediasidan.

Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid

  • Kontinuitet och förändring i synen på kön, jämställdhet och sexualitet.
  • Kontinuitet och förändring med utgångspunkt i långa historiska linjer kring lev­nads­villkor, migration och makt.
  • Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån käll­kriti­ska kriterier.
  • Analys av historiebruk kopplat till tidsperioden, till exempel hur individer och grupper använder historia för att kritisera samtida fenomen och på­verka våra föreställningar om framtiden.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Individer och gemenskaper

  • Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Sambandet mellan undersökningar av fysikaliska fenomen och ut­veck­lingen av begrepp och förklaringsmodeller. De fysikaliska förklarings­modeller­nas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.

Undervisningen i Samhällskunskap 1b ska behandla följande centrala innehåll:

Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in