Jack och Pedro - Jacks ingenting-dag

Den handlar om ormen Jack och sköldpaddan Pedro som är grannar och bästa vänner. Den här dagen har Jack bestämt sig för att göra ingenting. Pedro å sin sida har bestämt sig för att öva på sin bastuba. Men hur ska Jack kunna göra ingenting, om han samtidigt måste lyssna på Pedro som spelar tuba?

Filmen har visats på ett stort antal festivaler och på Gävle kortfilmsfestival 2003 fick Jacks ingenting-dag juryns hederspris med motiveringen: Förstklassig leranimation, dekor och ljussättning, roliga detaljer och bra röstregi.

Artikelnummer
KMEDIA1090
200,00 kr

Den handlar om ormen Jack och sköldpaddan Pedro som är grannar och bästa vänner. Den här dagen har Jack bestämt sig för att göra ingenting. Pedro å sin sida har bestämt sig för att öva på sin bastuba.

Ämnesöverskridande mål och riktlinjer enligt läroplan -Normer och värden:

Skolans mål är att varje elev:
• respekterar andra människors egenvärde,
• tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
• kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen.


Undervisningen i samhällsorienterade ämnena ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 1-3

• Livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel gott och ont, rätt och orätt, kamratskap, könsroller, jämställdhet och relationer.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Individer och gemenskaper
• Familjen och olika samlevnadsformer. Sexualitet, könsroller och jämställdhet.

Undervisningen i bild ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 1-3

Bildanalys
• Informativa bilder, till exempel läroboksbilder och hur de är utformade och fungerar.
• Historiska och samtida bilder och vad bilderna berättar, till exempel dokumentära bilder från hemorten och konstbilder.

Undervisningen i bild ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 4-6

Bildanalys
• Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.