Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Aztekernas rike

I den här filmen ska vi undersöka historien om det mäktiga aztekiska riket, som existerade ungefär mellan åren 1428 och 1521. Hur var samhället organiserat? Och hur kom det sig att riket föll? 

Vi får bland annat veta varför aztekerna bosatte sig ute i Texcocosjön och hur deras mäktiga huvudstad Tenochtitlán växte fram med hjälp av konstgjorda öar. Sen tittar vi närmare på hur samhällsklasserna såg ut och får veta vad som var speciellt med deras gud Huitzilopochtli. Till sist går vi igenom vad som hände när Hérnan Cortés kom till Tenochtitlán – och hur riket gick under.

Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om högkulturer i ämnet historia.

Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

https://create.kahoot.it/share/aztekernas-rike-1884km/29009df5-ec8f-497e-b71c-39c1d28bd37e


Kapitel:
Inledning (00:00–03:33)
Aztekernas liv (03:34–07:07)
Rikets fall (07:08–Slut)

“Filmen ger en mycket bra bild över uppkomsten och hur civilisationen bringades på fall på grund av de spanska inkräktarna.” – SO-lärare, högstadiet


Artikelnummer
KMEDIA1884
200,00 kr

Hur växte aztekernas rike fram? Hur var samhället organiserat och hur kom det sig att riket gick under? I den här filmen får vi en spännande genomgång av aztekernas rikes uppgång och fall.

Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Framväxten av högkulturer i olika delar av världen, till exempel i Afrika, Amerika och Asien. Antiken, dess utmärkande drag som epok och dess betydelse för vår egen tid.
- Europeisk kolonisation och slavhandel. Konsekvenser av detta för människor och kulturer samt för det ökade globala handelsutbytet mellan Europa, Asien, Afrika och Amerika.

Historia 1a1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden,
antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa valda förändringsprocesser
och fördjupningar.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in