Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Alfred Nobel – dynamiten och Nobelpriset

Den 10:e december varje år delas Nobelpriset ut inom fysik, kemi, medicin, litteratur och för fred. Bakom priset står en av våra mest kända uppfinnare som testamenterade sin förmögenhet för att instifta priset – Alfred Nobel.

Vi ska få lära oss vem Alfred Nobel var och hur det gick till när dynamiten utvecklades. Vi får följa Alfred i sin fars fotspår och genom hans resa runt i världen. Alfreds verksamhet och berömmelse spred sig och vid hans död hade han över 350 patent och upp emot 100 fabriker runt om i världen. Men trots att Alfred vigt sitt liv åt att utveckla dynamiten var det inte det han ville bli ihågkommen för…

Det här är en film för elever i högstadiet när de läser om bland annat fysikaliska fenomen och tekniska innovationer i ämnena fysik och teknik samt om industrialiseringen i ämnet historia.

Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

Kapitel:
Inledning (00:00–00:48)
Vem var Alfred Nobel? (00:49–02:09)
Utvecklingen av dynamiten (02:10–09:00)
Nobelpriset (09:01–11:35)
Sammanfattning (11:36 –Slut)

Citat:
“En film med bra upplägg och mycket intressant fakta. Stil och manér tror jag kommer att tilltala mina elever och intressera dem. Kul med den lite humoristiska blinkningen.”
– NO-lärare, högstadiet

“En bra film för att lära sig om Alfred Nobel.”
– Elev, åk. 9

Artikelnummer
KMEDIA1901
200,00 kr

Alfred Nobel är en av våra mest kända uppfinnare. Nobelpriset blev hans sista bidrag till världen. Men vem var han egentligen? Och hur gick det till när han utvecklade dynamiten?

Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Fysiken i naturen och samhället
- Energins flöde och oförstörbarhet samt olika energislags kvalitet. Olika typer av energikällor samt deras för- och nackdelar för samhället och miljön.

Systematiska undersökningar och granskning av information
- Sambandet mellan undersökningar av fysikaliska fenomen och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De fysikaliska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.

Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid,
- kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion.

Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Teknik, människa, samhälle och miljö
- Hur tekniken möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer.

Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9
Samhällsomvandlingar: framväxten av civilisationer och industrisamhällen
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in