
Why Do We Fall for Fake News?
Det finns många exempel där konspirationsteorier och falska nyheter fått stor spridning på nätet.
I det här utbildningsklippet ges exempel på falska nyheter som fått stor genomslagskraft. Du lär dig om psykologin bakom vad som får oss att tro på – och sprida vidare – falska nyheter. Dessutom ges exempel på vilka som medvetet sprider falska nyheter samt vad de vinner på det. Du lär dig även begrepp som bekräftelsebias (confirmation bias).
Utbildningsklippet finns med svensk och engelsk undertext.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Kahoot! (interaktivt quiz som testar elevernas kunskaper). Vi har dec 2020 skapat en delad Kahoot! som du kan använda så länge länken fungerar.
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz)
- Lärarhandledning
- Manus
Undervisningen i engelska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kommunikationens innehåll
• Aktuella och för eleverna välbekanta ämnesområden.
• Intressen, vardagliga situationer, aktiviteter, händelseförlopp samt relationer och etiska frågor.
Lyssna och läsa – reception
• Talad engelska och texter från olika medier.
• Muntlig och skriftlig information samt diskussioner och argumentation med olika syften, till exempel nyheter, reportage och tidningsartiklar.
• Olika sätt att söka, välja och värdera texter och talat språk på engelska från Internet och andra medier.
• Hur texter och talat språk kan varieras för olika syften och sammanhang.