Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Vi lär oss om: Världsdelen Sydamerika

Sydamerika är en av de mindre världsdelarna och består av tolv självständiga stater.

I den här filmen får vi en översikt över världsdelens natur, klimat, historia, befolkning och resurser. Vi åker även på en rundresa och besöker några av Sydamerikas länder. Där får vi bland annat se ruinstaden Machu Picchu och dyka ner i havet vid Galápagosöarna.

Visste du att världens mest artrikaste platser finns här? Eller att det regnar så lite i Atacamaöknen att det inte ens går att mäta?

En film för elever i mellan- och högstadiet när de läser om geografiska förhållanden i ämnet geografi. Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/vi-lar-oss-om-varldsdelen-sydamerika-sol7604/a02d3b03-00a8-4952-b789-ec3ca7648b02

Kapitel:
Inledning (00:00–01:11)
Natur och klimat i Sydamerika (01:12–06:09)
Historia, resurser och befolkning i Sydamerika (06:10–09:37)
En rundresa i Sydamerika (09:38–12:55)
Sammanfattning (12:56–Slut)

“Tydliga geografiska jämförelser med avståndsangivelser och storleksjämförelser med ex, Asien och på flera ställen även med Sverige som referens vilket gör att förståelsen ökar.“
– SO-lärare, högstadiet

“Lätt att förstå.”
– Elev, högstadiet

Artikelnummer
Sol7604
200,00 kr

I den här filmen får vi en översikt över världsdelen Sydamerika. Vi lär oss om natur, klimat, historia, resurser och befolkning. Vi ska också besöka några av världsdelens länder.

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människans livsmiljöer.
- Utmärkande drag för några natur- och kulturlandskap i Sverige, Europa och världen.
- Namn och läge på geografiska objekt i Sverige, Europa och världen. Ett urval av hav, sjöar, floder, berg, öknar, regioner, länder och städer.

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Namn och läge på platser och regioner som är relevanta för studierna av geografiska förhållanden, mönster, processer och hållbarhetsfrågor.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in