Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Uppfinnarna: Supersvamp för oljespill

Det här är berättelsen om en miljösmart uppfinning som kom till genom ett misstag. Resultatet blev en bomullsliknande produkt med fantastiska egenskaper, som idag används bland annat vid oljeutsläpp och i vindkraftverk. I det här utbildningsklippet förklaras vad som hände när materialet skapades och hur man jobbat efteråt för att utvärdera dess speciella egenskaper. Du möter även uppfinnaren Günter Hufschmid.

Artikelnummer
Edu991071
0,00 kr

I det här utbildningsklippet får vi veta mer om svampen som används vid oljespill och dess uppfinnare Günter Hufschmid.

Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9

Kemi i vardagen och samhället
• Processer för att rena dricksvatten och avloppsvatten lokalt och globalt.
• Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
• Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.

Kemi och världsbilden
• Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.

Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7-9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.
• Samspel mellan människa och teknik samt människans möjligheter att skapa tekniska lösningar som bidrar till hållbar utveckling.

Gy11, Teknikprogrammet
”Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i teknik och teknisk utveckling. Den ska också belysa teknikens roll i samspelet mellan människa och natur med hänsyn till hållbar utveckling.”

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in