Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

The Caste System and Karma – A View of Human Life in India

India is often called the world’s largest democracy. Despite the country’s modernization, the population still divides itself into a kind of system that has long characterized life in India: the caste system. In this film we start by looking at how the interpretation of Hinduism in India influences the way people think about karma and rebirth.

Subject: Social Studies
Targeted Grade Levels: 6–12
Run Time: 18 minutes

Artikelnummer
Sol7557E
200,00 kr

India is often called the world’s largest democracy. Despite the its modernization, the population still divides itself into a system that has long characterized life in India: the caste system.

Läroplansmål (2021 års läroplansmål)

Samhällskunskap, hela grundskolan (Ur ämnets syfte)

Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Rättigheter och rättsskipning
- Hur mänskliga rättigheter kränks i olika delar av världen.

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Religioner och andra livsåskådningar
- Centrala tankegångar och urkunder i världsreligionerna islam, judendom, hinduism och buddhism.
- Varierande tolkningar och bruk inom världsreligionerna i dagens samhälle.

Religion och samhälle
- Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.

Identitet och livsfrågor
- Hur religioner och andra livsåskådningar kan forma människors identiteter och livsstilar.

Etik
- Etiska frågor samt människosynen i några religioner och andra livsåskådningar.

Läroplansmål, Gymnasiet:

Undervisningen i ämnet religionskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Förmåga att analysera religioner och livsåskådningar utifrån olika tolkningar och perspektiv.
2. Kunskaper om människors identitet i relation till religioner och livsåskådningar.

Undervisningen i religionskunskap 1 ska behandla följande centrala innehåll:
- Kristendomen, de övriga världsreligionerna och olika livsåskådningar, deras kännetecken och hur de tar sig uttryck för individer och grupper i samtiden, i Sverige och i omvärlden.
- Olika människosyn och gudsuppfattningar inom och mellan religioner.
- Religion i relation till kön, socioekonomisk bakgrund, etnicitet och sexualitet.
- Individers och gruppers identiteter och hur de kan formas i förhållande till religion och livsåskådning utifrån till exempel skriftliga källor, traditioner och historiska och nutida händelser.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
1. Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.

Undervisningen i Samhällskunskap 1a1 ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap
och utanförskap.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in