
Snoris och Skvättis – Mysteriet med de försvinnande hålen
Snoris och Skvättis är bröder, och som de flesta syskon är de varandras bästa vänner och bästa fiender. På jullovet åker de till mormor som bor i Finland. Men det är något mystiskt som pågår i mormors lilla stad. Människorna uppträder märkligt, nyckelhålen i mormors hus har försvunnit och när de ska pimpla försvinner hålen så fort de borrats upp. Kan Snoris och Skvättis lösa mysteriet, innan det är för sent?
Filmen bygger på den finska bokserien Räkä ja Roiskis av Juice Leskinen.
Filmen finns även tillgänglig på finska: Räkä ja Roiskis.
Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Tala, lyssna och samtala
- Strukturerade samtal. Att berätta om vardagliga händelser samt att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Att lyssna, ställa frågor och ge kommentarer.
- Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Språkbruk
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Undervisningen i svenska ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Tala, lyssna och samtala
- Olika former av samtal. Att lyssna aktivt, ställa frågor, uttrycka tankar och känslor samt resonera och argumentera i olika samtalssituationer och i samband med demokratiska beslutsprocesser.
Språkbruk
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
- Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grannspråken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.
Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1−3
Att leva tillsammans
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.
Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.