
Made in Europe – Från gruvan till elbilen
För att EU ska nå klimatmålen i Parisavtalet krävs en utfasning av fossila bränslen och då är elbilen ett sätt att minska transportsektorns utsläpp. Asien dominerar marknaden för råmaterial, såsom metaller, men också produktionen av batterier och bilar. Men Europa har potential att växa för här finns möjligheten att ta sig an detta i större utsträckning.
Men arbetet kantas av utmaningar. EU:s klimatmål kräver en ansvarsfull utvinning och ren teknik vilket gör biltillverkningen inom Europa dyrare än i Asien. Samtidigt har utvinningen i gruvorna lett till konflikter.
I dokumentären Made in Europe – Från gruvan till elbilen följer vi med på en resa genom de nordiska länderna. Under resans gång får företagsledare, experter och en representant från EU-kommissionen komma till tals i den viktiga frågan: kan Europa möta utmaningarna och stå sig i konkurrensen från Asien innan det är för sent?
Vi besöker gruvan i Kiruna och kliver 1 400 meter ned under jorden, här sker en högteknologisk utvinning av viktiga metaller. Tillbaka ovan jord möter vi boende i Kiruna, de är alla tvingade till att flytta eftersom gruvan underminerat marken. Vi möter även en samisk renskötare vars djur hotas av gruvan. I Finland besöker vi både en batterifabrik och en biltillverkare.
Undervisningen i ämnet naturkunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Kunskaper om naturvetenskapens roll i aktuella samhällsfrågor och i förhållande till hållbar utveckling.
Naturkunskap 1a1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
- Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Naturkunskap 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
- Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.
Samhällskunskap 1a1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
- Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Mediers innehåll och nyhetsvärdering i samband med frågor om demokrati och politik.
- De mänskliga rättigheterna, vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
- Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.