Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Kärlek genom historien

Ordet kärlek ger många en känsla av pirrig förväntan och lycka. Och det är kanske så de flesta ser på kärlek i dag. Ser man till historien har kärlek haft många olika syften.

Vi ska färdas genom historien och undersöka hur vi människor har sett på kärlek, relationer och sex. Med hjälp av flera experter gör vi djupdyk i olika tidsperioder: Från tiotusentals år gamla fruktbarhetssymboler till kungliga äktenskap under 1500-talet och dagens Tinder. Hur såg man på homosexualitet under antiken och varför sågs den romantiska kärleken som ett hot under medeltiden? Det tar vi reda på!

Kapitel:
Inledning (00:00–01:04)
Kärlekens symboler (01:05–02:59)
Den praktiska kärleken (03:00–05:33)
Kärleken som statsangelägenhet (05:34–08:01)
Den förbjudna kärleken (08:02–11:52)
Den frigjorda kärleken (11:53-14:01)
Avslut (14:02–Slut)

Citat:

“Filmen väcker många tankar om hur kärleksrelationer har förändrats genom tiderna. Idag väljer människor mer och mer hur de vill ha sina relationer. En välgjord och fin film som kan skapa många diskussioner hos elever.”
– Skolkurator och sexrådgivare

“En nykter och saklig beskrivning av människans eviga längtan efter närhet och intimitet som visar skillnader på hur det kommer till uttryck beroende på kultur och tidsålder.”
– Historielärare, gymnasiet

Artikelnummer
Medix197
200,00 kr

Har vi alltid sett på kärlek på samma sätt? Vi ska färdas genom historien och undersöka hur vi människor har sett på kärlek, relationer och sex.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9

Kropp och hälsa
- Människans reproduktion, sexualitet och identitet samt frågor om relationer, kärlek, ansvar, samtycke och ömsesidighet. Sexuellt överförbara sjukdomar och preventivmedel.

Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:

- kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp och långa historiska linjer,
- förmåga att ställa frågor till historiska källor samt att tolka, kritiskt granska och värdera dessa, och
- förmåga att reflektera över hur historia kan brukas i olika sammanhang och för olika syften.

Undervisningen i religionskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9

Religion och samhälle
- Kritisk granskning av hur religion och religiositet framställs och representeras på olika sätt i media och i andra sammanhang och hur det kan påverka individer och samhället i stort.
- Konflikter och samförstånd mellan olika religiösa och olika sekulära synsätt, till exempel i frågor om religionsfrihet, sexualitet och synen på kvinnors och mäns roller.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7−9

Individer och gemenskaper
- Människors identiteter, ekonomiska resurser och möjligheter i samhället och hur dessa kan påverkas av bland annat socioekonomisk bakgrund, kön, ålder och etnicitet. Begreppen makt, rättvisa, jämlikhet och jämställdhet.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

2. Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in