
trailer
Hur material kan förändras
Formen på ett föremål kan förändras på många olika sätt, till exempel genom att vi vrider, värmer, töjer eller kyler det. I det här utbildningsklippet går vi igenom olika metoder för att ändra på ett föremål.
Ett utbildningsklipp som väcker experimentlusten och ökar förståelsen för hur du förändrar olika material!
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3
Ur ämnets syfte:
• Utveckla kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.
• Ställa frågor om fysikaliska företeelser och sammanhang utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Ur det centrala innehållet:
Material och ämnen i vår omgivning
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Fysiken och vardagslivet
• Energiflöden mellan föremål som har olika temperatur. Hur man kan påverka energiflödet, till exempel med hjälp av kläder, termos och husisolering.
Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6
Ur ämnets syfte:
Kemin i naturen
• Indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt.
• Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner.
• utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap,
• utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar,
• utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-3
Ur ämnets syfte:
• Utveckla kunskaper om fysikaliska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att undersöka omvärlden.
• Ställa frågor om fysikaliska företeelser och sammanhang utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Ur det centrala innehållet:
Material och ämnen i vår omgivning
• Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskaperna utseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten.
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Fysiken och vardagslivet
• Energiflöden mellan föremål som har olika temperatur. Hur man kan påverka energiflödet, till exempel med hjälp av kläder, termos och husisolering.
Undervisningen i kemi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4-6
Ur ämnets syfte:
Kemin i naturen
• Indelningen av ämnen och material utifrån egenskaperna utseende, ledningsförmåga, löslighet, brännbarhet, surt eller basiskt.
• Fotosyntes, förbränning och några andra grundläggande kemiska reaktioner.