Himlafenomen – från vidskepelse till vetenskap
Himlafenomen som solförmörkelse, stjärnfall, halo och polarsken har i alla tider fascinerat och förundrat oss människor. När fenomenen inte har kunnat förklaras har de färgats av myter. Men vad är då himlafenomen? Vi ska nu få en förståelse för några olika fenomen och vad de orsakas av.
Filmen går igenom de historiska myterna och de vetenskapliga förklaringarna. Vi får också tips på hur man kan gå tillväga för att få se dem. Filmen visar vägen från vidskepelse till vetenskap.
“Bra balans mellan vetenskap och myter. Magiskt! Två berättarröster i kombination lyfte filmen.”
– NO-lärare, mellanstadiet
Fysik
“Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i fysik har stor betydelse för samhällsutvecklingen inom så skilda områden som energiförsörjning, medicinsk behandling och meteorologi.”
Ur ämnets syfte
“Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om fysikaliska företeelser utifrån egna upplevelser och aktuella händelser. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om fysiken i naturen och samhället samt ge dem förutsättningar att använda fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara fysikaliska fenomen.”
Undervisningen i fysik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Fysiken i naturen och samhället
- Hur ljus och ljud breder ut sig och kan reflekteras.
- Några upptäckter inom fysikområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
Undervisningen i historia ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Vad historiska källor är, till exempel arkeologiska fynd, texter, muntliga berättelser och digitalt material, och hur de kan användas för att ge kunskaper om det förflutna.
Maktförhållanden och levnadsvillkor i Norden, cirka 1500–1800
- Vad historiska källor från tidsperioden, till exempel brev, dagböcker och kartor, kan berätta om det förflutna.