
Ergonomi - Stillasittande och repetitiva rörelser
Människans kropp är gjord för rörelse och belastning. Utan fysisk aktivitet fungerar vi dåligt. Men det behövs en lagom blandning av rörelse, belastning och återhämtning för att underhålla kroppens funktioner och få en gynnsam belastning. I detta utbildningsklipp lär vi oss om mer om vad stillasittande och repetetiva rörelser gör med kroppen.
Undervisningen i Slöjd ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1-9
• Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Undervisningen i Idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Kunskaper om de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer och att bedöma hur miljöer ergonomiskt kan anpassas till människan.
• Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Undervisningen i Bygg- och anläggningsprogrammet ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Arbetet ska genomföras på ett ergonomiskt, hälsosamt och säkert sätt för att förebygga förslitningar och andra arbetsskador.
Undervisningen i Vård- och omsorgsprogrammet ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.
• Arbetsmiljö och ergonomi, till exempel ljudnivå och arbetsställningar.
Undervisningen i Idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Kunskaper om de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. Förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer och att bedöma hur miljöer ergonomiskt kan anpassas till människan.
• Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Undervisningen i Bygg- och anläggningsprogrammet ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Arbetet ska genomföras på ett ergonomiskt, hälsosamt och säkert sätt för att förebygga förslitningar och andra arbetsskador.
Undervisningen i Vård- och omsorgsprogrammet ska behandla följande centrala innehåll i årskurs Gy
• Dessa arbetsuppgifter ska utföras på ett yrkesmässigt sätt, dvs. etiskt, estetiskt, hygieniskt, rehabiliterande eller habiliterande, ergonomiskt och hälsofrämjande.