Vem är jag nu?

Hanna är tonårstjejen som har funnit drömprinsen på den vita hästen: Martin, en underbar och omtänksam kille som har allt. Men bakom hennes leende döljer sig mörka hemligheter. Hanna gör allt för att hålla skenet uppe inför omgivningen och sin älskade Martin, men hon inser snart att det bara är en tidsfråga innan alla hennes lögner avslöjas.

Berättelsen bygger på verkliga händelser och tar upp de skador alkoholen orsakar på känsloliv och kärleksrelationer. Fred Nyberg, professor i biologisk beroendeforskning vid Uppsalas universitet, och Claudia Fahlke, professor i psykologi vid Göteborgs Universitet, beskriver löpande i filmen orsakerna till händelserna i berättelsen.

Artikelnummer
KMEDIA1125
200,00 kr

Hanna är tonårstjejen som har funnit drömprinsen på den vita hästen: Martin, en underbar och omtänksam kille som har allt. Men bakom hennes leende döljer sig mörka hemligheter.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Kropp och hälsa
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.

Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Hälsa och livsstil
• Olika definitioner av hälsa, samband mellan rörelse, kost och hälsa och sambandet mellan beroendeframkallande medel och ohälsa.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Individer och gemenskaper
• Ungdomars identiteter, livsstilar och välbefinnande och hur detta påverkas, till exempel av socioekonomisk bakgrund, kön och sexuell läggning.

Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

2. Kunskaper om historiska förutsättningars betydelse samt om hur olika ideologiska, politiska, ekonomiska, sociala och miljömässiga förhållanden påverkar och påverkas av individer, grupper och samhällsstrukturer.

Ur examensmål - Vård- och omsorgsprogrammet

"Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om och färdigheter i vård, omvårdnad och omsorg samt ge kunskaper om hälsa, ohälsa och funktionsnedsättning. Inom vård och omsorg arbetar man med att bevara eller återställa människors hälsa och stödja deras förmåga att utveckla sina resurser."