Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Varför har vi rast?

Varför har vi rast och varför är det bra att vara utomhus på rasten? Vad gör vi om det är regnigt eller kallt? I filmen träffar vi skolgårdsläraren Gustav och flera elever. De ger bland annat tips på vad man kan hitta på under rasten och delar med sig av sina tankar om att ha rast. Filmen berättar också varför det är bra att få frisk luft och diskuterar varför det är viktigt att alla inkluderas.

Det här är en film för elever i fritidshemmet, förskoleklassen och låg- och mellanstadiet när de läser om fysisk aktivitet i ämnen som idrott och hälsa samt biologi. Men filmen kan även användas när man diskuterar kamratskap och vänskapsrelationer i ämnet samhällskunskap.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

Kapitel:
Inledning (00:00–01:14)
Energi (01:15–03:02)
Vad kan vi göra på rasten? (03:03–06:48)
Att vara tillsammans (06:49–09:07)
Regnigt och kallt (09:08–Slut)

Citat:
“Väldigt bra idé att ha en film som lyfter raster. Filmen är pedagogisk, den tar upp varför rasten är bra och hur man själv kan hjälpa till så att rasten blir bra för en själv eller andra. Bra att begreppet energi förklaras.”
– Lärare, F–3

“Filmen var bra! Man lär sig att rast är bra, för man behöver röra på sig och få luft."
– Elev, åk 2

“Filmen kändes ny och pedagogisk, det framgick tydligt att rasterna är bra, att barnen behöver frisk luft och rörelse för att orka arbeta. Det var bra att det var barn som pratade. Skulle kunna använda filmen när man pratar om hälsa men även kunna knyta den till att vara en bra kompis. Inte låta någon vara utanför i en lek.”
– Fritidspedagog, F–L

Artikelnummer
Sol7628
200,00 kr

Varför har vi rast och varför är det bra att vara utomhus på rasten? I filmen träffar vi flera elever samt skolgårdsläraren Gustav som bland annat ger tips om vad man kan hitta på under rasten.

Läroplansmål, grundskola:

Förskoleklass:
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
- Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
- Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
- Kost, sömn och fysisk aktivitet och hur de påverkar hälsa och välbefinnande.

Fritidshemmet:
Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
- Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
- Idrotter och andra fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
- Utevistelse under olika årstider, samt närmiljöns möjligheter till vistelse i naturen och på andra platser för fysisk aktivitet och naturupplevelser.
- Livsstilens betydelse för hälsan, till exempel hur kost, sömn och balansen mellan fysisk aktivitet och vila påverkar det psykiska och fysiska välbefinnandet.

Undervisningen i Idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1−3
Rörelse
- Motoriska grundformer med och utan olika redskap. Deras sammansatta former.
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.

Hälsa och levnadsvanor
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.

Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1−3
Kropp och hälsa
- Betydelsen av kost, sömn, hygien, motion och sociala relationer för att må bra.

Undervisningen i de samhällsorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1−3
Att leva tillsammans
- Samtal om och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven, till exempel kamratskap, könsroller och döden.
- Samtal om och reflektion över normer och regler i elevens livsmiljöer, däribland i skolan och i digitala miljöer.

Undervisningen i Idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Rörelse
- Sammansatta motoriska grundformer med och utan olika redskap.
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.

Hälsa och levnadsvanor
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Kropp och hälsa
- Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Individer och gemenskaper
- Sociala roller och normer i olika sammanhang, till exempel inom familjen och i vänskapsrelationer. Könsroller, jämställdhet och sexualitet.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in