
Storföretagens historia, del 2: SEB
1971 händer det – Stockholms Enskilda Bank och Skandinaviska Banken går ihop. En ny svensk bankjätte, Skandinaviska Enskilda Banken, bildades. Stockholms Enskilda Bank grundades av A.O. Wallenberg. Med banken som instrument byggde familjen Wallenberg upp sin unika maktposition i svenskt näringsliv med maktposter i merparten av landets dominerande industrier. Idag är SEB-koncernen en välkänd nordeuropeisk bankgrupp med miljontals kunder och koncernen är verksam i ett 20-tal länder.
Men hur började det? Det får vi reda på i det här programmet.
Undervisningen i Historia (högstadiet) ska behandla följande centrala innehåll
• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.
Undervisningen i Samhällskunskap (högstadiet) ska behandla följande centrala innehåll
• Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.
Undervisningen i ämnet Historia (gymansiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
2. Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
5. Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.
Undervisningen i Samhällskunskap (gymnasiet) ska behandla följande centrala innehåll
• Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor.