Storföretagens historia, del 1: Electrolux

De flesta känner igen namnet Electrolux och vet förmodligen också att det är ett svenskt märke som tillverkar hushållsmaskiner. I det här programmet får vi veta hur allting började, med en svensk innovativ säljare vid namn Axel Wenner-Gren. Genom nya moderna grepp som hemförsäljning och avbetalningssystem, professionell och banbrytande reklam och framför allt djärva satsningar på ny teknik lades grunden för det världsföretag Electrolux skulle komma att bli.

Artikelnummer
Sol7161
200,00 kr

De flesta känner igen namnet Electrolux och vet att det är ett svenskt märke på hushållsmaskiner. Men hur började det? Det tar vi reda på i detta program om ett av Sveriges storföretag.

Undervisningen i Historia (högstadiet) ska behandla följande centrala innehåll

• Hur historia kan användas för att skapa eller stärka gemenskaper, till exempel inom familjen, föreningslivet, organisationer och företag.

Undervisningen i Samhällskunskap (högstadiet) ska behandla följande centrala innehåll

• Arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor, till exempel arbetsmiljö och arbetsrätt. Utbildningsvägar, yrkesval och entreprenörskap i ett globalt samhälle. Några orsaker till individens val av yrke och till löneskillnader.

Undervisningen i ämnet Historia (gymansiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

2. Förmåga att använda en historisk referensram för att förstå nutiden och för att ge perspektiv på framtiden.
5. Förmåga att undersöka, förklara och värdera användningen av historia i olika sammanhang och under olika tidsperioder.

Undervisningen i Samhällskunskap (gymnasiet) ska behandla följande centrala innehåll

• Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Arbetsmarknadens sätt att fungera, anställningsvillkor.