
Slöjd i skolan: historia och tradition
Slöjd är saker som vi tillverkar för hand med hjälp av verktyg. Många känner till begreppet slöjd genom ämnet i skolan, men det går egentligen långt tillbaka i tiden. Även våra förfäder skapade saker med händerna.
Vi ska se tillbaka på slöjdens historia för att eleverna ska få en förståelse för bland annat slöjdtraditioner och vilken betydelse slöjden har haft i samhället. Framför allt får eleverna veta vad det är man lär sig inom slöjdämnet och varför färdigheter som motorik, tålamod, problemlösning och kreativitet är bra att ha. Nu skapar vi!
Slöjd (ur ämnets syfte)
“I undervisningen ska eleverna även få möta såväl äldre tiders hantverksföremål och slöjdtraditioner som nutida design för att inspireras i det egna skapandet. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmågan att använda slöjdspecifika begrepp som beskriver arbetsprocesser, material, verktyg och hantverkstekniker.”
Undervisningen i slöjd ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 1–3
Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Verktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
Undervisningen i slöjd ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
- Slöjdmaterials ursprung, framställning och miljöpåverkan, till exempel tenn, bomullstyg, teak och läder.
- Resurshushållning genom återbruk av material.