
Skärgårdsliv - en film om skärgårdsbönder och deras djur
Hur sköter man en gård med betande djur i skärgården? I den här filmen får vi träffa familjen Schierman som driver en gård på Hjälmön i Stockholms skärgård. Vi lär oss bland annat om det viktiga arbetet som bonden och djuren gör för att bevara vår skärgårdsnatur och den biologiska mångfalden. Vi får också lära oss om familjen Schiermans olika djur och hur arbetet skiftar från säsong till säsong.
Filmen passar elever i låg- och mellanstadiet när de läser om biologi.
Kapitel:
Inledning (00:00-06:24)
På våren (06:25-07:39)
Djuren åker på sommarbete (07:40-09:08)
Ekologisk gård (09:09-09:47)
Vad är biologisk mångfald? (09:48-13:24)
På sommaren (12:17-13:24)
Förr i tiden (13:25-15:03)
På hösten (15:04-15:35)
På vintern (15:36-SLUT)
“Jag tycker att filmen är jättefin. Den lyfter, på ett tydligt och tilltalande sätt, fram ett småskaligt skärgårdsjordbruk och det viktiga arbete som både bonden och djuren gör för att bevara vår fantastiska skärgårdsnatur.“
– Karin Strandfager, Skärgårdsstiftelsen
”Vad gulligt med alla djuren, roligt när djuren åkte färja! Man fick se många olika djur och hur de lever, det var kul!"
– Elever, åk 1-3
”Fin pedagogisk film om djur och natur på en skärgårdsö!”
– Lärare, åk 1-3
Undervisningen i Biologi ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 1-3
Året runt i naturen
• Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider. Djurs och växters livscykler och anpassningar till olika årstider.
• Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Undervisningen i Biologi ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 4-6
Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling.
• Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
• Naturen som resurs för rekreation och upplevelser och vilket ansvar vi har när vi nyttjar den.