
Planet Earth II – Del 6: Städer
Städer växer i en snabbare takt än någon annan livsmiljö på jorden. De kan tyckas vara osannolika platser för djur att frodas – men för de modiga kan en stad vara en värld av möjligheter.
I avsnittet ser vi leoparder stryka omkring i Mumbai, pilgrimsfalkar jaga bland New Yorks skyskrapor och en miljon starar utföra spektakulära danser över Rom.
Vi välkomnar vissa varelser i våra städer; i Jodhpur vördas langurer som religiösa gudar och i Harar lever lokalbefolkningen i harmoni med vilda hyenor. Men många djur kämpar för att klara sig i den urbana djungeln. Kommer vi människor i framtiden välja att bygga städer som skapar hem för både oss – och för vilda djur?
Undervisningen ska behandla följande innehåll enligt läroplan:
Biologi (mellanstadiet)
• Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
• Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
• Hur djur, växter och andra organismer kan identifieras, sorteras och grupperas.
Biologi (högstadiet)
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Aktuella samhällsfrågor som rör biologi.
Geografi (högstadiet)
• Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.