Vi vill använda spårningskakor för att förbättra din upplevelse.

Naturresurser – en överblick

Nästan allt vi kan äta, se och röra har vi tack vare naturresurser. I den här filmen undersöker vi vad naturresurser är och hur vi använder dem. Vi får också veta att de kan delas in i förnybara och icke-förnybara samt vad det innebär. Under filmens gång lär vi oss bland annat begrepp som hållbar utveckling, råvara och återvinning. Vad innebär det att man förädlar något? Och vad är bra med återanvändning?

Det här är en film för elever i mellanstadiet när de lär sig om naturresurser och hållbar utveckling i ämnena geografi och biologi.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!

Kapitel:
Inledning (00:00–00:59)
Vad är naturresurser? (01:00–05:18)
Förnybart och icke-förnybart (05:19–10:04)
Sammanfattning (10:05–Slut)

Citat:
“Jag tycker att det var en bra film som belyser ett väldigt viktigt ämne. Det var flera gånger som man visade motsatserna i bild samtidigt, vilket jag tycker gör det extra tydligt. Den passar utmärkt för årskurs 4 och uppåt, området finns ju med både i NO och Geografi. Det här är en film som jag mycket gärna skulle använda när vi jobbar med detta område.”
– SO-lärare, mellanstadiet

“En betydelsefull film som belyser vikten av att vara rädda om våra naturresurser och hur vi kan göra för att minska vår påverkan av jordens resurser. Mycket tydlig förklaring till hur våra förnybara och icke förnybara resurser och energikällor delas in, men också hur vi kan och bör hushålla med dessa.”
– NO-lärare, mellanstadiet

Artikelnummer
Sol7634
200,00 kr

I den här filmen undersöker vi vad naturresurser är och hur vi använder dem. Vad är återvinning och återanvändning? Vad innebär det att något är förnybart eller icke-förnybart?

Läroplansmål, grundskola:

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Undervisningen i geografi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4−6
Geografiska förhållanden, mönster och processer
- Jordens naturresurser, till exempel vatten, odlingsmark, skogar och mineraler. Var på jorden olika naturresurser finns och hur människors användning av resurserna påverkar landskapet och människans livsmiljöer.

Skriv din egen recension
Endast registrerade användare kan skriva recensioner. Logga in