Milstolpar Del 9: Alfred Nobel och dynamiten

Den årliga utdelningen av nobelprisen i Stockholm är en stor mediahändelse. Men det är inte alla som vet att priset instiftades via en donation från en person som på sin tid var känd som dynamitens uppfinnare och en av 1800–talets mest framgångsrika entreprenörer.

I Paris arbetade Alfred Nobel som assistent till kemisten Théophile-Jules Pelouze i vars laboratorium man hade upptäckt nitroglycerinet. Nobel löste problemet med okontrollerade explosioner genom att uppfinna tändhatten, eller ”sprängkapseln”, som han patenterade. Men nitroglycerin var fortfarande inte stabilt nog för en industriell produktion. Med hjälp av kiselgur lyckades Nobel till slut göra det mycket instabila nitroglycerinet okänsligt för stötar och vibrationer genom att blanda det till en fast deg. På grund av dess enorma sprängkraft gav han sin uppfinning namnet ”dynamit” efter ”dynamis” det grekiska ordet för ”kraft”.

Artikelnummer
KMEDIA1147
200,00 kr

Den årliga utdelningen av nobelprisen i Stockholm är en stor händelse. Men alla vet inte att priset instiftades via en donation från Alfred Nobel som på sin tid var känd som dynamitens uppfinnare!

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

Undervisningen i ämnet Naturkunskap (gymnasiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.

Undervisningen i Naturkunskap ska behandla följande centrala innehåll:

• Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.