Milstolpar Del 7: Tim Berners Lee

Att surfa på webben har blivit en självklarhet. Vi söker information, spelar spel och gör våra bankärenden, men oavsett vad vi gör så handlar det om enorma mängder data som skickas, tas emot och behandlas – varje sekund på dygnet. Den teknik som gör detta möjligt kallas för webben (eller the world wide web). Otroligt nog är det i praktiken en enda person som ligger bakom denna revolutionerande teknik: Timothy Berners-Lee. Han ville ha en möjlighet att länka samman dokument, både på en viss dator och mellan olika datorer på olika platser. Det var den underliggande idén bakom det som skulle bli webben. Ett passande nätverk med sammanlänkade datorer fanns redan i form av Internet, och det var det idealiska mediet för förverkligandet av Berners-Lees vision.

Artikelnummer
KMEDIA1146
200,00 kr

Vi söker information, spelar spel och gör våra bankärenden på webben. Otroligt nog är det i praktiken en enda person som ligger bakom denna revolutionerande teknik: Timothy Berners-Lee.

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

- Analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Undervisningen i Teknik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Samband mellan teknisk utveckling och vetenskapliga framsteg. Hur tekniken har möjliggjort vetenskapliga upptäckter och hur vetenskapen har möjliggjort tekniska innovationer.

Undervisningen i Fysik ska behandla följande innehåll enligt läroplan i årskurs 7-9

Fysiken och världsbilden
• Historiska och nutida upptäckter inom fysikområdet och hur de har formats av och format världsbilder. Upptäckternas betydelse för teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.

Undervisningen i ämnet Naturkunskap (gymnasiet) ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

6. Kunskaper om de naturvetenskapliga teoriernas betydelse för samhällens framväxt och för människans världsbild.

Undervisningen i Naturkunskap ska behandla följande centrala innehåll:

• Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.