
Människokroppen: Huden
Huden är vårt största organ! Den skyddar oss på många olika sätt. I den här filmen ska vi lära oss om huden. Vi går bland annat igenom hudens uppbyggnad, vilken funktion den har och hur den hjälper oss att reglera vår kroppstemperatur. Hur kommer det sig att vi får det som kallas för gåshud? Och varför luktar svett? Det ska vi lära oss i den här filmen.
Det här är en film för elever i mellan- och högstadiet när de läser om kropp och hälsa i ämnet biologi.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz!
https://create.kahoot.it/share/manniskokroppen-huden-1765km/96fd96c5-ae5b-46b4-9ece-b0039b179775
Kapitel:
Inledning (00:00–00:56)
Hudens uppbyggnad (00:57–04:34)
Reglering av kroppstemperaturen (04:35–06:38)
Huden – ett viktigt sinnesorgan (06:39–08:18)
Risker med UV-strålning (08:19–10:06)
Så skyddar du huden (10:07–12:03)
Sammanfattning (12:04–Slut)
"Den har allt som behövs."
– Elev, åk 4
“Filmen kommer att passa bra när vi läser om huden!”
– NO-lärare, mellanstadiet
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Kropp och hälsa
• Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
• Människans organsystem. Organens namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Kropp och hälsa
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.
• Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.