Kroppens klocka – Kronobiologi

Du kanske vaknar av väckarklockan på morgonen, men är fortfarande trött? Eller så vaknar du av dig själv på morgonen – och känner dig pigg och vaken på en gång. Vad är det egentligen som gör att du är morgonpigg som en lärka – eller en morgontrött nattuggla?

I den här filmen ska vi undersöka hur ”kroppens inre klocka” egentligen funkar. Vi lär oss begrepp som dygnsrytm, kronotyp och cirkadiansk. Vi går också igenom vad som händer i hjärnan och hur hormon som melatonin och kortisol påverkar oss. Vi lär oss även att den inre klockan kan störas på olika sätt av din livsstil och att din inre klocka kan börja gå i otakt, ju äldre du blir. Hur kan varenda cell i din kropp veta ifall det är dag eller natt? Varför får vi jetlag om vi flyger mellan olika tidszoner? Vad är dygnsrytmkärnan? Det ska vi ta reda på i den här filmen!

En film för elever i högstadiet när de läser ämnet biologi.
Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett interaktivt quiz! 

Kapitel:
Inledning (00:00–00:40)
Olika kronotyper – nattugglor och lärkor (00:41–03:35)
Sömn och uppvaknande (03:36–05:02)
Att leva i rytmen (05:03–08:26)
Den inre klockan (08:27–12:05)
Ur takt – genom ljus (12:06–13:40)
Ur takt – genom vår livsstil (13:41–SLUT)


“Den var väldigt intressant och tydlig, synd att man inte kan leva efter sin klocka! Det är intressant för man kan ju tydligt se vilka elever som presterar bäst på förmiddagen och vilka som är på gång strax efter lunch.”
– NO-lärare, högstadiet
Artikelnummer
SOL7538
200,00 kr

Är du morgonpigg eller morgontrött? Vad är det egentligen som påverkar en persons dygnsrytm? Det ska vi undersöka. Vi lär oss också begrepp som dygnsrytmkärnan, kronotyp och cirkadiansk.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Kropp och hälsa
• Hur den fysiska och psykiska hälsan påverkas av sömn, kost, motion, sociala relationer och beroendeframkallande medel. Vanligt förekommande sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Virus, bakterier, infektioner och smittspridning. Antibiotika och resistenta bakterier.
• Kroppens celler, organ och organsystem och deras uppbyggnad, funktion och samverkan. Evolutionära jämförelser mellan människan och andra organismer.