Fossil – ledtrådar till livets utveckling
Vill du veta hur livet på jorden såg ut för länge sedan och få hjälp att förstå evolutionen? Då ska du undersöka fossil – förstenade rester av döda organismer.
I det här utbildningsklippet går vi igenom vad fossil är och hur de bildas. Du lär dig även vad en paleontolog gör, och hur komplicerade processer som kol-14-datering kan användas för att undersöka åldern på yngre fossil.
Till detta utbildningsklipp finns:
- Klippkoll (elevhandledning med uppgifter och quiz)
- Klippkoll lärarinfo (facit quiz)
- Lärarhandledning
- Eduklips minilektion (en "Grej Of The Day" att använda med utbildningsklippet)
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6
Biologin och världsbilden
• Några historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för människans levnadsvillkor och syn på naturen.
• Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst. Livets utveckling och mångfald utifrån evolutionsteorin.