Ekologins grunder

Hur samverkar levande ting med varandra? Vad äter de? Var bor de? Och hur samverkar de med sin miljö? I det här programmet ska vi försöka besvara de här och andra frågor medan vi undersöker ekologins grunder.

Viktig terminologi som ingår i programmet är: ekologi, ekosystem, biocenos, population, habitat, ekologisk nisch, biotiska faktorer, abiotiska faktorer, producent, konsument, destruent, predator, byte, energi och näringskedja.
Artikelnummer
KMEDIA1195
200,00 kr
Hur samverkar levande ting med varandra? Vad äter de? Var bor de? Och hur samverkar de med sin miljö? I det här programmet besvarar vi de här och andra frågor medan vi undersöker ekologins grunder.

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 4–6

Natur och samhälle
• Människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft.
• Djurs, växters och andra organismers liv. Fotosyntes, förbränning och ekologiska samband och vilken betydelse kunskaper om detta har, till exempel för jordbruk och fiske.
• Ekosystem i närmiljön, samband mellan olika organismer och namn på vanligt förekommande arter. Samband mellan organismer och den icke levande miljön.


Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Natur och samhälle
• Människans påverkan på naturen lokalt och globalt. Möjligheter att som konsument och samhällsmedborgare bidra till en hållbar utveckling.
• Ekosystems energiflöde och kretslopp av materia. Fotosyntes, förbränning och andra ekosystemtjänster.
• Biologisk mångfald och vad som gynnar respektive hotar den. Samhällsdiskussioner om biologisk mångfald, till exempel i samband med skogsbruk och jakt.
• Lokala ekosystem och hur de kan undersökas utifrån ekologiska frågeställningar. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser i ekosystem. De lokala ekosystemen i jämförelse med regionala eller globala ekosystem.