Djuphavet – liv i evigt mörker
Kallt och mörkt – det djupa havet verkar vara en fientlig plats. Men om vi lyser upp mörkret, dyker det upp varelser som har anpassat sig specifikt till denna extrema livsmiljö. Vi dyker ned i en overklig värld som ger insikter om biologisk mångfald.
Vi lär oss begrepp som hydrotermalkälla och kemosyntes. Vi lär oss även om olika hot mot djuphavsmiljön.
Det här är en film för elever i högstadiet och gymnasiet när de läser om bl.a. organismers anpassning samt olika ekosystem i ämnet biologi. Till filmen finns en handledning med bland annat diskussionsfrågor, fördjupningsuppgifter samt ett quiz!
https://create.kahoot.it/share/djuphavet-liv-i-evigt-morker-sol7575/0cf95321-7d68-48ef-b1d3-73c65bab790f
Kapitel:
- Djuphavet – liv i evigt mörker (00:00–10:27)
- Hot mot djuphavsmiljön (10:28–Slut)
“Filmen är pedagogisk och berättarrösten är underbar! Filmen skulle jag använda i min undervisning för att väcka intresse för havet.”
– NO-lärare, högstadiet
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9
Natur och Miljö
• Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
Biologi 1
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Ekologi
• Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster.
• Naturliga och av människan orsakade störningar i ekosystem med koppling till frågor om bärkraft och biologisk mångfald.
• Populationers storlek, samhällens artrikedom och artsammansättning samt faktorer som påverkar detta.