Bli nätsmart

Datorer och internet har gjort våra liv enklare och världen mindre. Det är på nätet vi träffar kompisar, handlar, tittar på filmer– och blir utsatta för brott. Många tror att det fortfarande är unga tekniknördar som härjar på nätet. Men dagens hackers är ligor av välutbildade experter som omsätter mångmiljardbelopp.

I den svenska filmen Bli nätsmart genomför ett team av världens främsta sårbarhetsexperter experiment som visar hur it-brottslingar manipulerar webbsajter, placerar spionprogram i din dator eller mobil - allt för att kunna komma åt dina pengar.

Men det finns hopp! En rad framstående säkerhetsexperter förklarar vad du kan göra för att bli nätsmart och skydda dig från attacker. De ger konkreta tips, både om tekniska lösningar och den kanske mest effektiva åtgärden: att tänka efter före.

Artikelnummer
KMEDIA1319
200,00 kr

Nätsmart är en svensk film om brottslighet på nätet. Experter visar vad du kan råka ut för på nätet, i datorn och i mobilen. Du får även råd och tips om hur du kan skydda dig.

Genom undervisningen i ämnet samhällskunskap ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
• söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

Undervisningen i samhällskunskap ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Information och kommunikation
• Möjligheter och risker förknippade med internet och digital kommunikation samt hur man agerar ansvarsfullt vid användning av digitala och andra medier utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.

Samhällsresurser och fördelning
• Digitaliseringens betydelse för samhällsutveckling inom olika områden, till exempel påverkan på arbetsmarknad och infrastruktur samt förändrade attityder och värderingar.

Genom undervisningen i ämnet teknik ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

• värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö, och
• analysera drivkrafter bakom teknikutveckling och hur tekniken har förändrats över tid.

Undervisningen i teknik ska behandla följande centrala innehåll i årskurs 7–9

Teknik, människa, samhälle och miljö
• Internet och andra globala tekniska system. Systemens fördelar, risker och begränsningar.
• Säkerhet vid teknikanvändning, till exempel lagring och skydd av data.

Ämnets syfte - samhällskunskap gymnasiet

"Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till samhällsfrågor och en förståelse av det vetenskapliga arbetet med samhällsfrågor. Dessutom ska undervisningen bidra till att skapa förutsättningar för ett aktivt deltagande i samhällslivet. Ett komplext samhälle med stort informationsflöde och snabb förändringstakt kräver ett kritiskt förhållningssätt och eleverna ska därför ges möjlighet att utveckla ett sådant. Det omfattar förmåga att söka, strukturera och värdera information från olika källor och medier samt förmåga att dra slutsatser utifrån informationen."